Πέμπτη, 30 Δεκεμβρίου 2010

Συνέχιση της απόρριψης της σκουριάς της ΛΑΡΚΟ στον ΕυβοϊκόΚόλπο. Ένα πρωτοχρονιάτικο «δώρο» από τρία Υπουργεία !

Διαβάσαμε στον τύπο σήμερα 30-12-2010 την κοινή απόφαση των Υπουργείων Περιβάλλοντος, Υγείας και Προστασίας του Πολίτη για την ανανέωση της άδειας της ΛΑΡΚΟ, να συνεχίζει να ρίχνει τις τοξικές σκουριές στον Ευβοϊκό Κόλπο και αναθαρρήσαμε! Επιτέλους τρία Υπουργεία ενδιαφέρθηκαν για την υγεία μας και την προστασία του Ευβοϊκού και αποφάσισαν με την σύμφωνη γνώμη και του σωματείου εργαζομένων στη ΛΑΡΚΟ (αλλά και άλλων φορέων που στο παρελθόν έχουν διαφωνήσει με την απόρριψη!), την συνέχιση της απόρριψης της σκωρίας των ηλεκτροκαμίνων μέχρι το 2012, γιατί όπως λέει η υπουργική απόφαση, δεν υπάρχει άλλη λύση !
(http://et.diavgeia.gov.gr/f/ypeka/index.php?s=8&l=8)

Δεν φτάνει λοιπόν που η ΛΑΡΚΟ είναι η αποκλειστική υπεύθυνη για την ρύπανση του υδροφόρου ορίζοντα της Κεντρικής Εύβοιας με βαρέα μέταλλα και ειδικότερα με το καρκινογόνο εξασθενές χρώμιο, θα συνεχίζει να ρυπαίνει και τον Ευβοϊκό Κόλπο με τόνους σκουριά κάθε χρόνο με την άδεια της επίσημης πολιτείας

Από επίσημη έκθεση του ΕΛΚΕΘΑ (Ελληνικό Κέντρο Θαλασσίων Ερευνών):.

• Η περιοχή κύριας απόθεσης της σκωρίας υπολογίζεται σε περίπου 20 km2
• Το μέγιστο πάχος της σκωρίας είναι 2,5 μέτρα και εντοπίζεται στο βόρειο τμήμα του Ευβοϊκού Κόλπου.
• Από συγκριτικά στοιχεία(1992-2004) προκύπτει πολλαπλασιασμός του πάχους της σκωρίας και σημαντική αύξηση της έκτασής της ιδιαίτερα προς νότο

(http://www.scribd.com/doc/17092998/evoikossalomidi)

Από τη μια λοιπόν έχουμε κάποιες λίγες δεκάδες θέσεις εργασίας στα μεταλλεία της ΛΑΡΚΟ στην Εύβοια.

Από την άλλη, έχουμε μια περιοχή που μέρα με την μέρα αργοπεθαίνει. Ο υδροφόρος ορίζοντας της Κεντρικής Εύβοιας μέρα με την μέρα αχρηστεύεται από βαρέα μέταλλα και εξασθενές χρώμιο. Τα χωράφια της Μεσσαπίας και της γύρω περιοχής μετατρέπονται σε γη χωρίς καμιά παραγωγική αξία. Ήδη δεκάδες χιλιάδες αγρότες της Μεσσαπίας και της γύρω περιοχής γεύονται τις πρώτες επιπτώσεις της ρύπανσης της γης τους από τη ΛΑΡΚΟ, από τη μεγάλη μείωση της ζήτησης των αγροτικών προϊόντων της Μεσσαπίας στις αγορές. Τα ψάρια του Ευβοϊκού σύμφωνα με επιβεβαιωμένες μελέτες έχουν μεγάλες περιεκτικότητες σε βαρέα μέταλλα.
Τα παραγόμενα ψάρια από τους ιχθυογεννητικούς σταθμούς της περιοχής έχουν ελεγχθεί άραγε ;

(Ένα τεράστιο περιβαλλοντικό έγκλημα που παραμένει ατιμώρητο! Ή πώς ο ρυπαίνων δεν πληρώνει … ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΚΑΡΑΒΑΣΙΛΗ. Από το “Δαίμονα της Οικολογίας” 13.09.2009
http://lithanthrakas.blogspot.com/2009/09/blog-post.html)

Τελικά μήπως ως τοπική κοινωνία πρέπει να επανεξετάσουμε το ισοζύγιο της συνεισφοράς της ΛΑΡΚΟ στην οικονομία της περιοχής και της χώρας αν θέλετε και από την άλλη την περιβαλλοντική καταστροφή που έχει επιφέρει στην στη περιοχή μας ;
Μήπως αυτό το ισοζύγιο γίνεται επικίνδυνα αρνητικό για την υγεία μας και το μέλλον του τόπου μας ;
Μήπως ήρθε η ώρα να σκεφθούμε και να διαλέξουμε ανάμεσα σε μια απασχόληση κάποιων δεκάδων ή και εκατοντάδων θέσεων εργασίας και την μελλοντική ερήμωση της περιοχής μας ;

Ενεργοί Πολίτες Εύβοιας
Χαλκίδα 30-12-2010

Τρίτη, 28 Δεκεμβρίου 2010

Κοινός νους και διαφάνεια

Προς το γραφείο τύπου της νομαρχίας Εύβοιας :

Χαίρομαι που απαντήσατε στο άρθρο μου ¨Κοινός νους και Δημόσια (;) Έργα¨, αν και θεωρώ ότι τα βασικά ερωτήματα που έθεσα έμειναν αναπάντητα.
http://www.servitoros.gr/news/view.php/31665/
Όσον αφορά στο γεγονός πως οτιδήποτε γράψει κανείς, μπορεί να το δημοσιεύσει επώνυμα μέσω του διαδικτύου θεωρώ ότι είναι βασικό στοιχείο της δημοκρατίας. Τώρα το αν αυτό είναι ή όχι λασπολογίες θα το κρίνει ο αναγνώστης, ο οποίος, επίσης, πρέπει να έχει τη δυνατότητα να τοποθετηθεί. Επίσης μια άλλη αρχή της δημοκρατίας είναι τα μέσα ενημέρωσης να δημοσιεύουν όλες τις απόψεις, αγνοώντας την «κριτική» της Νομαρχίας για την «ευκολία να φιλοξενούν απόψεις», που απ’ ότι φάνηκε κάποιους ενοχλούν…
Δεν αμφισβητώ το γεγονός ότι δόθηκαν πολλά χρήματα για έργα στο οδικό δίκτυο του νομού μας τα τελευταία οχτώ χρόνια, τα οποία μάλιστα όπως μας πληροφορήσατε κόστισαν 500.000.000 €. Ο προβληματισμός μου τίθεται γύρω από το αν υπήρχαν προτεραιότητες για την εκτέλεση αυτών των έργων, καθώς και ποιες ήταν αυτές. Προσωπικά, όπως ανέφερα, κρίνω βασικό το πόσους πολίτες εξυπηρετεί, το κόστος του έργου, όπως επίσης και το αν ενισχύει την οικονομική και την τουριστική ανάπτυξη μιας περιοχής. Για παράδειγμα, θεωρώ πολύ πιο σημαντικό έργο την παράκαμψη της Χαλκίδας - Αρτάκης που θα κοστίσει 150.000.000 €, παρά άλλα έργα που αναφέρεται ότι έγιναν στο νομό αντίστοιχου, συνολικού κόστους.
Επιπλέον, ένα ακόμη ζήτημα που τέθηκε είναι τα κριτήρια ανάθεσης των δημοσίων έργων. Επειδή, υπάρχει μια αμφισβήτηση γύρω από το αν υπάρχει αξιοκρατία στους διαγωνισμούς, σας ζητώ να αναρτηθεί στην ηλεκτρονική διεύθυνση της νομαρχίας για κάθε έργο που αναφέρεται στην ανακοίνωση:
- αν υπήρχε μελέτη χρησιμότητας του έργου,
- αν υπήρχε μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και αν τηρήθηκε,
- ο προϋπολογισμός κάθε έργου και ποιες αναπροσαρμογές κόστους έγιναν
- το τελικό του κόστος,
- αν υπήρχε χρονοδιάγραμμα κατασκευής έργου και αν τηρήθηκε
- αν έχει γίνει παράδοση του και παραλαβή από τη νομαρχία και από ποιους υπαλλήλους,
- αν υπήρχε διαδικασία πιστοποίησης της ποιότητας του έργου, εγγυήσεις και ποινές για τυχόν κακοτεχνίες του εργολάβου.
- καθώς και η ανάδοχος εταιρεία για κάθε έργο.
Επίσης τα ίδια στοιχεία να αναφερθούν και για τα έργα που έγιναν με απευθείας ανάθεση.
Αν συντρέχει κάποιος λόγος για τον οποίο δε θα μπορέσετε να δημοσιεύσετε τα στοιχεία αυτά, παρακαλώ να μου υποδείξετε τον τρόπο για να τα βρω μόνος μου, καθότι δεν είναι απόρρητα. Τα παραπάνω τα θεωρώ βασικό στοιχείο διαφάνειας για το πώς κάποιο δημόσιο πρόσωπο ή υπηρεσία διαχειρίζεται το δημόσιο χρήμα. Η εύκολη πρόσβαση του απλού πολίτη στα οικονομικά στοιχεία μιας υπηρεσίας είναι ο ακρογωνιαίος λίθος για να οικοδομηθεί σχέση εμπιστοσύνης ανάμεσα στον απλό πολίτη και τις υπηρεσίες του κράτους που έχει πληγεί τόσο πολύ τα τελευταία χρόνια.

Απόστολος Στεργίου 27/12/2010

Τρίτη, 14 Δεκεμβρίου 2010

Κοινός νους και Δημόσια(;) έργα

Στις 9 Δεκεμβρίου διάβασα μία ανακοίνωση στη διαδικτυακή σελίδα servitoros.gr για διαγωνισμό της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Εύβοιας προκήρυξης έργου,¨¨ βελτίωση οδού Αγιος Νικόλαος- Γιάλτρα-Αγιος Γεώργιος Λιχάδας με παράκαμψη Γιάλτρων για την παράκαμψη των Γιάλτρων (τμήμα παράκαμψη Γιάλτρων ) προϋπολογισμός 10,5 εκατομμυρίων € ? .
Αυτή η ανακοίνωση στάθηκε αφορμή για αυτό το άρθρο μου, καθώς μου έφερε στο νου και άλλα δημόσια έργα που έγιναν και γίνονται στην Εύβοια. Σκεπτόμενος καλοπροαίρετα και με τον ''κοινό νου'' θεώρησα, ότι σε αυτούς τους δύσκολους οικονομικούς καιρούς που διανύουμε, τα έργα που έγιναν και γίνονται λογικά θα αποφασίζονται με βάση συγκεκριμένες προτεραιότητες, μιας και χρήματα δεν περισσεύουν από καμιά κρατική υπηρεσία. Παραδείγματος χάριν, απλά και αυτονόητα, θαρρώ, κριτήρια είναι το πόσους πολίτες εξυπηρετεί το κάθε έργο, ή αν βοηθάει στην οικονομική και τουριστική ανάπτυξη μιας περιοχής.
Ας πάρουμε, όμως, για παράδειγμα το συγκεκριμένο έργο με κόστος 10.500.000 € το οποίο εξυπηρετεί δύο χωριά και τρεις οικισμούς, που σύμφωνα με την απογραφή του 2001 έχουν:
Λουτρά Γιάλτρων : 54 κάτοικοι
Γερολίμανο: 1 κάτοικος
Κοκκινιάς: 7 κάτοικοι
Αγιος Γεώργιος : 794 κάτοικοι
Λιχάδα: 240 κάτοικοι
Σύνολο: 1096 κάτοικοι
Θα δαπανηθούν δηλαδή 10.500.000 € για περίπου 1000 κατοίκους!
Ας δούμε τώρα και κάποια άλλα έργα:
1. Θεολόγος- Ερέτρια, δρόμος 13 χιλιομέτρων μέσα από βουνά τι κόστος και πόσους εξυπηρετεί το χρόνο; Άγνωστο. Ας μας πουν.
2.Πεζογέφυρα Νομαρχιακού μεγάρου Εύβοιας κόστους 1.090.000. Πόσους εξυπηρετεί ?
3. Παράκαμψη Βασιλικού, το κόστος δεν το γνωρίζω, σίγουρα δε θα είναι μικρό. Όσον αφορά στη χρησιμότητα του έργου, λογικά είναι η εξυπηρέτηση των πολιτών και των παραθεριστών της Νότιας Εύβοιας. Το ερώτημα είναι πως θα γίνει αυτό, αφού μετά την παράκαμψη Βασιλικού (με το καλό να γίνει) ερχόμαστε προς την Χαλκίδα και εκεί αντιμετωπίζουμε ένα άλλο ζήτημα. Για την είσοδο στην Χαλκίδα από τη Νότια Εύβοια περνάμε από τα φανάρια του Αγίου Στεφάνου, όπου ιδίως μετά από Σαββατοκύριακο συναντάμε μία ουρά τριών, τεσσάρων χιλιομέτρων. Άρα, τα δέκα λεπτά που θα κερδίζει ο κόσμος από την παράκαμψη του Βασιλικού θα γίνονται μισή ώρα καθυστέρηση στα φανάρια του Αγίου Στεφάνου!
Η δημιουργία ενός κόμβου στο σημείο είναι παλλαϊκή απαίτηση όλων σχεδόν των Ευβοαίων και των παραθεριστών μας. Οι πολίτες που μετακινούνται καθημερινά προς τα ΚΤΕΛ ή προς την Αρτάκη αντιμετωπίζουν μεγάλη ταλαιπωρία σ' αυτό το σημείο. Και ας μην ξεχνάμε ότι όλα τα λεωφορεία του ΚΤΕΛ και όλα τα ι.χ επιβατηγά που φεύγουν προς την Χαλκίδα ή την Αθήνα παραβιάζουν διπλή διαχωριστική γραμμή, με μεγάλες πιθανότητες να προκληθεί σοβαρό τροχαίο ατύχημα. Γιατί η τροχαία Χαλκίδας δεν έχει κάνει τίποτα γι' αυτό τόσα χρόνια;
Η παράκαμψη στη διαδρομή Χαλκίδας- Νέας Αρτάκης είναι ένα έργο μείζονος σημασίας για τη βελτίωση της καθημερινότητα πολλών πολιτών και την ανάπτυξη ολόκληρης της Εύβοιας. Ειδικά το καλοκαίρι, για να περάσει κανείς τη Νέα Αρτάκη χρειάζεται τουλάχιστον μία ώρα. Γιατί το έργο αυτό έχει μπει σε δεύτερη και τρίτη μοίρα;
Το έργο αυτό είναι μεγάλο και σίγουρα δαπανηρό αλλά μήπως όμως κάποια στιγμή πρέπει να μπουν προτεραιότητες για τις πραγματικές ανάγκες της Εύβοιας. Σε αυτή την δύσκολη εποχή που τα χρήματα είναι λιγοστά, όπως με θλίψη μας πληροφορούν οι υπεύθυνοι της νομαρχίας ( τώρα της περιφέρειας ) ας φανούν για μια φορά πραγματική πατριώτες. Να μην ξοδεύουν τα λιγοστά πλέον χρήματα της χώρας μας σε έργα ήσσονος σημασίας με κριτήριο την εξυπηρέτηση μικροκομματικών τοπικών συμφερόντων, πελατειακών σχέσεων και ημέτερων εργολάβων . Ας πάψουν για ακόμη μία φορά να βλέπουν το δέντρο και να χάνουν το δάσος .

Απόστολος Στεργίου Χαλκίδα 15/12/10